För att illustrera nivåer bland förmågorna kan man använda ett spindelnätsdiagram(SND). Tanken med detta var att SND används flitigt både inom idrotts- och näringslivssamman för att titta på styrkor och svagheter.
Min tanke var att SND först och främst ska användas rent formativt fram till slutbetyget i nian då vi är tvungna att använda Kunskapskravsmatrisen, dock ska matrisen användas som underlag. Om man vill visa förmågor utan att dra i matrisen kan SND vara ett sätt.
Min fråga är, är SND något för oss och i sådana fall hur ska vi utveckla idén? Kan man tex stoppa in tiden som en variabel?
I matematiken har vi fem olika förmågor som skall mätas. Vi kan kalla dem F1,F2....F5. Nedan kan vi se att F1, F2,F3 är starka medan F4 och F5 behöver utvecklas.
Tillbaks i plugget och som vanligt svårt att motivera mig. Vi har idag haft årets första mattekonferens(ledd av mig)och jag tycker det gick bra. Vi är på väg att utveckla Samskolans matematik!
Internet är inte så stort som man tror. Känns som google har kontroll över det mesta. Om nån vill censurera en video(typ som Rihanna - Man down) eller rent av plocka bort den så är det tydligen inga problem...
Blev en superdag med vän och lunch på Koh Pangang, deras ribbs var riktigt bra! Ikväll skulle jag eventuellt gå på Bag raiders på DeBaser Medis. Det blev dock inte så slog på TVn och NHL-hockeyn visade sig vara mer intressant.
Snart går sista gymnasiestudenterna ut från Samskoletrappan, tragiskt... :/
Operations dagsverke, bra av olika orsaker. Eleverna hjälper skattebetalarna med bistånd till länder som inte har det lika bra OCH vi mattelärare fick chansen att diskutera nationella provet och snacka ihop oss kring bedömningen, mycket värdefullt. På fredag är det prov i elektrokemi för 9a och 9c. Har fått några riktigt kluriga frågor över facebook. Det är nice när eleverna är intresserade.
Tydligen har ett avloppsrör sprungit läck nere i G02, där luktar illa!
Igår var det NP del b1 och b2. Jag har rättat B1 i min klass men B2 återstår och är svårare att rätta. Det ser ut som det blir ett par positiva överraskningar, men det är alldeles för tidigt att sia mera. Man kan säga mycket om NP men jag använder det bla som värdemätare för om min undervisning har fungerat, återstår att se om den har det.
På senaste CaféCollegium(Personalmöte) togs matssalsfrågan upp och hur vi skulle lösa stöket i denna. Jag tycker det är väldigt trist att man som elev har attityden att, jag-låter-gärna-någon-annan-plocka-efter-mig. Vi tog under CC inga beslut om hur vi ska gå tillväga. Någon sa att det är bara på den här skolan bla bla...Detta tror jag dock inte ett ögonblick på. På min tid som högstadieelev var köttbullar på menyn = med matkrig och ja på min tid var köttbullar på menyn en gång i veckan. Dock vill jag minnas att vi var duktiga på att plocka efter oss, om någon sa till dvs. Det enda beslut vi tog om problemet var att vi skulle ta bort det runda bordet nära vattnet.
Någon sa att vi kan väl låta eleverna ha viss tid i köket, tycker detta låter som en strålande idé. Släng in lite kunskapskrav från Hemkunskapen och kanske lite SO från det faktiska kulturvärdet i det vi stoppar i oss och vi har en lysande idé..