Att räkna subtraktion med negativa tal
Term-Term = Differens lär man sig i mellanstadiet. Ett vanligt missförstånd är att minus betyder "ta bort", vilket är felaktigt. Om man har 5 bullar och äter upp 2, hur många har man kvar? Tre skulle de flesta svara men, hur gjorde man? Troligtvis 5-2=3. Här använder vi visserligen subtraktion för att lösa problemet med bullarna men att säga att subtraktion är ta bort är fel, ta-bort-problem kan däremot lösas med subtraktion..
3-2=1
2-1=1
1-0=1
sen då...
0-(-1)=1
(-1)-(-2)=1 osv...
Hur kommer detta sig?? Differens påminner lite om ett engelskt ord, different vilket kan ses som skillnad.
Skillnaden mellan 3 och 2 är 1, därför att skillnaden mellan 3 och 2 är 1. Detta kan vi visa på tallinjen..
På detta sätt kan vi givetvis tänka när vi arbetar på andra sidan 0 på tallinjen också..
(-1)-(-2)=1
Tänk på att negativa tal skrivs tex (-1). Detta är inte samma sak som minustecknet (7-4=3)som är en operator. Andra operatorer är +, * och /..
3-2=1
2-1=1
1-0=1
sen då...
0-(-1)=1
(-1)-(-2)=1 osv...
Hur kommer detta sig?? Differens påminner lite om ett engelskt ord, different vilket kan ses som skillnad.
Skillnaden mellan 3 och 2 är 1, därför att skillnaden mellan 3 och 2 är 1. Detta kan vi visa på tallinjen..
På detta sätt kan vi givetvis tänka när vi arbetar på andra sidan 0 på tallinjen också..
(-1)-(-2)=1
Tänk på att negativa tal skrivs tex (-1). Detta är inte samma sak som minustecknet (7-4=3)som är en operator. Andra operatorer är +, * och /..
Kommentarer
Trackback